Saturday, 6 August 2011

buah melaka

Posted by azira rahman at 16:58
buah melaka. bagi sapa2 yang xkenal apa tu buah melaka.

setelah 3 tahun aku dok mengidam je nak makan buah melaka ni, tahun ni baru aku dapat makan. yela kan, sebelum ni kan berpuasa kat ostel. celah mana pulak nak buat buah melaka ni. dulu2 buah melaka ni kira menu wajib la time berpuasa. tiap2 petang aku akan p umah tok aku, kire aktiviti wajib la tu (dulu la..). sampai je mesti terus duduk tengok kezen2 aku yang lain dok gelentel buah melaka ni. hehe~comel je. cekap je dorang buat.


so kejap lagi berbuka adalah first time aku akan makan selepas 3 tahun. sedih kan..haha~

ni ada resipi die bagi sapa2 yang nak cuba.

*******************
bahan2
  • Tepung Pulut
  • Gula melaka dipotong kecik2
  • kelapa parut yg putih di gaul garam
  • air pandan atau pewarna hijau
  • garam
  • air

Cara-cara

  1. gaul tepung ngan air pandan, tambah garam skit.. jgn terlebih air.. biar smpi boleh bentukkan je.. kalau xde air pandan leh pakai pewarna hijau ngan air biasa.. gaulkan sekali..
  2. bentukkan bulat muat2 mulut.. kemudian isikan gula melaka yg dipotong kecik ditengahnye.. kemudian bulatkan blk..
  3. direbus sehingga timbul.. kemudian angkat terus gaulkan dlm kelapa parut tadi.. sedia utk dimakan..
**************************

done


2 comments:

Queen M said...

sampai muat mulot?besau tu..mlot kau besau! :P

azira said...

hahah~lejey je kan ayat ko tu

Post a Comment

 

AZIRA RAHMAN Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea