Friday, 19 August 2011

jangan main mercun-------> bahaya

Posted by azira rahman at 23:04
korang nak tau tak, since aku kecik berhingusan sampai la besar panjang macam ni, sekali pun aku tak pernah main mercun. except mercun pop atau nama lain die mercun bawang. memang tak bahaya lansung ni. haha. kelaka je kan, muke ganas. tapi tak berani main mercun. 

mercun ni je la aku berani main.
 dulu kecik-kecik time pakngah ada kat semenanjung ni, banyak la jugak stok mercun dengan bunga api. walaupun aku tak main, walaupun aku tengok je. rasa puas betul sebab dapat tengok percikan-percikan api tu. cantik sangat. tapi part yang bunyi letop kuat-kuat tu agak annoying la. tak suke tau.

bagi aku la, mercun yang aku rasa sangat cantik adalah mercun gasing. cantik gile dow. mercun gasing ni ada cahaya cantik and tak mengeluarkan bunyi. stakat bunyi zzzz camtu je la. so, tak effect kat telinga aku lansung. haha. saya sayang telinga saya. 

mercun gasing. cantikkan

mercun bola
 oke. kat atas ni adalah satu jenis mercun yang aku tak suka sebab bunyi dia sangatlah kuat. meletop-letop. yaiii. panas hati panas telinga oo. sangat tak suka. sebab aku pun takot nak main mercun ni, so aku labekan mercun ni tak best. patut tak?

haa..sebut pasal mercun bola. aku dengar yang mercun bola ni menyebabkan banyak kecederaan. erk ngeri betul. aku search mercun bola kat google tadi. naa macam-macam jenis kecederaan aku jumpa ni. tangan hancur tu jangan cakap la. memang hancur betul la sampai aku takmau masukkan dalam blog aku yang suci ni. nanti aku pulak yang geli-geli. hehe~teruk....

lastly, nasihat untuk adik-adik yang suka main mercun , meriam or apa-apa je yang bahaya ni. udoh-udoh le main tu. bahaya tahu tak. pastu plus bunyi yang kuat gedebom gedebam sana sini tu. mau tekejut melatah la makcik-makcik yang dengar tu. moh le kite main mercun pop je pas ni dengan bunga api..hehe~

0 comments:

Post a Comment

 

AZIRA RAHMAN Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea