Friday, 5 August 2011

pengecaman tapak hidupan liar

Posted by azira rahman at 01:37
aku rasa, since aku join PERHILITAN aku semakin minat dengan wildlife la.tah apa yang membuatkan aku minat wildlife pun aku xtau. tapi memang aku minat. so, if ada rezeki. satu hari nanti memang aku nak sambung master tajuk wildlife la. wahh bestnye.~
korang tau x yang inventori hidupan liar akan dijalankan untuk mengetahui bilangan individu hidupan liar yang still tinggal kat hutan tu? haa..ada yang tau, ada yang x kan. macam aku, aku tau inventory pokok je since course aku pun pasal pokok2 je. lain dow inventory pokok dengan haiwan. pokok lagi senang aku rasa sebab pokok xbergerak, die akan static 1 tempat je. xmacam wildlife, lagi kite cari..lagi xjumpa. huhu

so, untuk tau wildlife yang still ada kat hutan tu, kite boleh tengok melalui tapak kaki haiwan tu [kat tanah]. pengecaman tapak kaki haiwan penting, sebab tu semua ranjer ada buku pengecaman tapak kaki haiwan kot. aku ada jugak!!!hehe. tenkiu la kat en zakimi sebab bagi buku ni kat aku.



haa..aku dah ada pengalaman. hehe walaupun xbertauliah la. haritu time aku ikot unit PPBD naik gunung jerai, aku ada nampak kawasan yang tanah die bekas kene sondol dengan babi hutan. so aku interest la nak tengok and p dekat2 untuk tengok tapak kaki babi hutan tu macam mana. tapi...sebab tanah tu and aku yang xberapa nak expert sangat. maka, tapak kaki tu xberapa nak kelihatan la. heheh~tapi....aku rasa macam aku nampak.......tah la

tapak kaki babi lebih kurang dengan tapak kaki kijang (ungulata)

aku teringin nak folo dorang wat inventory. dorang cakap susah. if sekali dah masuk, sure tamau masuk dah pastu. herm tah la. orang lain2 kan. sebab aku tengok abang firdaus tu sokmo2 masuk hutan wat inventory badak. dah 3 hutan die masuk xsalah aku. best apa kan. aku dah la suke masuk hutan. kalau la aku dapat join inventory or apa2 je yang melibatkan gajah. kan best tu....selalu kat sabah nampak gajah ketot2 je, comey2 je..xpernah nampak gajah liar yang kat semenanjung secara life lagi ni.

jiwa aku meronta2 nak masuk hutan ni. dah lama sangat aku xmasuk hutan. aku rindukan bunyi2 unggas, bunyi air sungai, bunyi burung....bau hutan, suasana hutan. semua2 berkaitan hutan.

********************
tapi

*********************

aku dok kat HUTAN KAMPUNG.
hahahahahahah
hutan kampung dah maju, xdak hutan lansung dah....so, kena tukaq nama jadi BANDAR KAMPUNG ni...hahha




ps: orang akan kagum bila die tanya aku amek course apa.
aku jawab "perhutanan".
"owh perhutanan".
"rumah kat mana?"
"hutan kampung"
*penyoal tu buat muka konpius dah....*
hahahaha~memang aku dah berjodoh dgn hutan sejak lahir..apa leh wat....


3 comments:

Syahidah said...

time kitorang ikut geng pengurusan g hutan kandis..imah dh ingat nk kn masuk hutan.Haha klakar..sebenarnya, mmg dh dirancang nk bawa kita g masuk hutan, tp puan pregnant~ xjadi...apa bole buat~

just to add:
inventory ada 2 types: static ngan mobile.
static-ada setup base camp lebih kurang la.
mobile- kena gerak ikut gps.

xtau dpt mana info ni.dh lupa. kalo salah btolkan ya!
btwn nice entry !!!

azira said...

owh..lupa~hehe. neway tq 4 da additional info k..

Pinnacle Outdoor & Travel said...

salam...mcm mana nak dptkan buku tapak kaki tu yer?
ada jual di mana2 ke?
terima kasih..

Post a Comment

 

AZIRA RAHMAN Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea