Saturday, 21 April 2012

jawi. penting x?

Posted by azira rahman at 16:45
korang ada adik kecik tak?maksud aku yang dah bersekolah..dia pandi baca jawi tak? kalau pandai, alhamdulillah la. kalau tak, pernah tak korang terpikir kenapa dorang tak pandai. or memang korang sendiri tak pernah ambil tahu?

sebagai orang islam, kebolah membaca jawi adalah sangat penting. jawi ni ibarat pengenalan orang islam la. macam bahasa melayu lambang orang melayu. kalau orang melayu tak cakap bahasa melayu, tak tulis salam bahasa melayu ada lagi ke orang nak gunakan bahasa melayu tu?

same here. kalau orang islam sendiri tak menggunakan tulisan jawi, korang nak harapkan sapa lagi gunakan bahasa jawi ni? orang cina? orang india?

setalah hampir sebulan aku jadi cikgu pendidikan islam. makin banyak kelemahan yang aku nampak dekat budak-budak melayu. sejujurnya aku sedih dengan attitude dorang. tak pandai baca alif ba ta.? tak apa. tak pandai nak mengeja jawi? tak apa.

what daaa....betapa bahasa jawi di remehkan, dipandang rendah. aku rak rasa bahasa jawi akan dapat bertahan lama lagi. student memang dah sangat kurang yang pandai mambaca ayat dalam jawi. tak macam zaman aku sekolah dulu. bila aku push suruh dorang belajar, dorang buat endah tak endah.

marah?? tak la aku marah sangat. ayat yang betulnya ku keciwa. yea, aku mengaku. aku bukanlah orang yang pandai jawi sangat pun, tapi aku sejak-sejak mengajar, sejak-sejak tengok tingkah laku murid terus aku rasa nak mendalami lagi bahasa jawi ni.

parent la sangat-sangat memainkan peranan. kalau rasa diri tu tak berapa nak berilmu lagi, xpayah la ade anak ea. macam rosakkan masa depan negara je. sekian

1 comments:

CK said...

good job bu. ajar anak2 kite macam mana nak tulis jawi again. you can do it! :)

Post a Comment

 

AZIRA RAHMAN Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea