Monday, 2 July 2012

tolong jangan buat pandai =)

Posted by azira rahman at 20:51
harini terjadi 1 incident kat aku. incident ni kecik je, tapi aku still nak tulis kat sini. as pengajaran la....

tugas aku buat meeting agenda. memang setiap minggu aku akan busy la hari ahad dengan isnin sebabnye meeting hari isnin. aku pun dengan susah payah bertungkus lumus la buat tugasan yang diberikan. harus la aku nak kerja aku perfect kan. aku tak suke kerja halai balai, and aku tau orang lain pun tak suke.

tengah-tengah aku kyusuk buat kerja tetiba aku terima satu teguran. well, aku bukan orang yang tak boleh terima teguran. aku boleh je terima as long teguran tu betul.

pernah tak korang belajar kat sekolah pasal huruf AEIOU? kalau dalam English, kalau jumpa apa-apa perkataan yang bermula huraf AEIOU ni kene letak AN kan kat sebelum ayat tu. contohnya la. 

I ATE AN APPLE EVERYDAY. 
SHE GIVE YOU AN UMBRELLA

tapi..pernah tak korang dengar perkataan ni?

HE WEAR AN UNIFORM TO SCHOOL TODAY.

ade pernah dengar tak?kalau-kalau ade cikgu korang ajar sebelum uniform kene ade an? seriously, aku bengang gile tadi. sampai sanggup call adik aku time keje. sebab nak kan kepastian. yela, mana tau aku sorang je yang tak pernah dengar kan. manenye tak, sebab die sangat-sangat confident dengan ayat 'AN UNIFORM' die tu. 

yang buat aku marah snagat tu, konfident die tu. bersungguh-sungguh die cakap die betul. last-last memang jadi bahan gelak aku la kan. hey, dengar pun dah boleh tau la salah. takkan tu pun nak kene ajar. kate budak university. tapi benda darjah 1 ni pun boleh salah...apa da...

ayat aku 
"attention to all officers and workers, please wear a uniform for customer visit"

ayat die
"attention to all officers and workers, please wear an uniform for customer visit"

bangang tak bangang???
actually aku pun tak berapa nak pandai english ni. aku pun tak sure if kalau dah ada ALL/MANY atau apa-apa perkataan yang dah menunjukkan banyak/ramai, perlu ke ada S lagi kat hujung perkataan tu?macam "all officers" perlu ada s ke x ea?aku tak pandai, tapi aku tanya. bukan aku buat pandai.

4 comments:

CK said...

bu, meh aku confirmkan.

ayat ko yg a uniform tu mmg betul. officemate ko yang bingai.

btw, psl many tu. betul jugak. dah ada all jadi yg follow belakang tu msti singular. tak boleh plural. good job bu! :)

aizatghani said...

yeah..thats rite...dont forget to wear a uniform nanti..haha

azira rahman said...

bib: eh betul ea?kalau dah ade perkataan yang menunjukkan banyak xpayah plural dah kan...?erk itu yang aku konpius tu.

ejat: ejat sengal!hahaha

Joz'y Zone said...

cikgu eng die mmg FAIL!!!!!hahahaha.tahiniah ka cikgu eng ko mck.hahahah

Post a Comment

 

AZIRA RAHMAN Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea