Wednesday, 17 July 2013

graduan course perhutanan senang dapat kerja ke?

Posted by azira rahman at 21:21
i got some question on my entry.


well, 
sejujurnya kos perhutanan ini bergantung pada di mana kita berada, sama ada kita ni memlilih pekerjaan atau tidak. bagi budak-budak course perhutanan yang stay kat semenanjung, peluang pekerjaan dalam bidang yang dipelajari adalah agak tipis. ye, peluang pekerjaan still ada just sangat tipis. sebenarnya, aku pun takde or kurang pendedahan dalam bidang perhutanan kat semenanjung ni.

tapi...
kalau stay sabah or sarawak, peluang pekerjaan dalam sektor perhutanan sangatlah banyak. sampaikan ada niat nak stay kat sabah or sarawak sebab nak kerja dalam bidang perhutanan jugak. niat je laaa...hehe.

kalau tanye pasal best ke? senang ke course ni? jawabnye..course ni sangat best. selalunya budak-budak dalam course perhutanan akan jadi sangat rapat, maybe sebab banyak fieldwork. kalau kat UMS dulu boleh nampak sangat ikatan antara budak berhutanan dengan budak course lain. 

now,
aku kerja as kerani at syarikat swasta kat cameron. export bunga ke Japan. jauhhhh sangat lari dari course yang dipelajari time study dulu.tapi apa boleh buat, dah ada rezeki kat sini. sekarang pun dah tak boleh memlilih kerja, dalam kite dok memilih kerja, ramai lagi kawan-kawan kita yang luar yang still menaganggur. walaupun kerja kerani, tapi aku tetap bersyukur. bulan-bulan ada jugak income, xpayah nak bergantung dengan parent, siap boleh tolong parent lagi, adik-adik jangan cakap la. tapi aku sentiasa ada impian nak kerja dalam sektor perhutanan, sebab aku suka NATURE! insyallah.......

6 comments:

CK said...

mana pulak ko kerani bu? haha.. wait, is that for real?

aMiRaH said...

sambil2 keje kerani. azira try2 la apply keje yg azira nak. Insya Allah dapat jika ada usaha =)

azira rahman said...

ck : yelaa...aku kerani la..ape yang realnye?

amirah : ye, sentiasa apply kerja kosong. just belum ada rezeki je..doa je la

CK said...

haha. mane la aku tau title ko kerani. dalam otak aku, syukur je sebab ko dah dapat kerja.. ;) ko tak penah mention pulak kerani before ni.. sbb tu le aku tak tau...

sparkle_stars said...

Apa subjek yg kena belajar dlm kos ni ???

sparkle_stars said...

Apa subjek yg kena belajar dlm kos ni ???

Post a Comment

 

AZIRA RAHMAN Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea